Állj mellénk! Legyél pártoló tag!

#Szlovák Nemzeti Galéria

hvg360 Hushegyi Gábor (Pozsony)

Újranyitott a pozsonyi Szlovák Nemzeti Galéria, de csak csütörtök déltől vasárnap estig látogatható

Érthető, hogy a lelkesedés volt a meghatározó, végre valami történt, valamit befejeztek az országban a kultúra és a művészet számára, írja szerzőnk, azonban hozzáteszi, a galéria problematikus működése, a többi közt a korlátozott nyitvatartás és az, hogy az intézmény jelentős részben üresen áll, valamint a felújítással kapcsolatos összeférhetetlenségek mégis keserédessé teszik az újraindulást. Részletes elemzés A műtől.

Műértő Műértő

Vitatott a szlovák állam megítélése?

A szlovákiai szakma egyelőre nem reflektál a pozsonyi Nemzeti Galéria nagyszabású vállalkozására, az Álom × Valóság / Művészet & Propaganda című kiállításra, amely az 1939 és 1945 közötti Tiso-féle háborús szlovák állam vizuális kultúráját kívánja bemutatni. Hosszú évek után valósult meg ez a tárlat, amely azonban a várakozásokkal ellentétben nem a korszak képzőművészetére, hanem az állami propagandára fókuszál. A kurátorcsapat, Katarína Bajcurová, Petra Hanáková és Bohunka Koklesová, valamint a katalógus előszavát jegyző Alexandra Kusá főigazgató az intézmény 2012-ben bevállalt sorela/szocreál kiállításával von párhuzamot. Kusá szerint az ötvenes évekről szóló tárlatot sokan nem értették meg, mert képtelenek voltak különbséget tenni a művészeti és műtörténeti koncepciók között, a közönség egy része pedig még mindig értékítéletet, moralizálást, saját igazsága igazolását várja el az ilyen kiállításoktól. A kurátorok is kifejtik, hogy a valódi művészet és a gyűlöletkeltő propagandaalkotások egymás mellett léteztek a korban, s ez készteti az előszó szerzőjét is arra, hogy a szlovák állam kapcsán leírja: „még mindig nyitott és sok tekintetben traumatizáló téma.”

Kult

Pucér csajok: a meztelenségen túl

Új muzeológia vagy szenzációhajhászás? - teszik fel sokan a kérdést a pozsonyi Szlovák Nemzeti Galéria legújabb, Pucér csajok című kiállítása hallatán. Ezt csak tovább fokozza a tárlat alcíme - A modern mesterek nem cenzúrázott aktjai -, ami többeket arra késztetett, hogy párhuzamot vonjanak a prágai Rudolfinum éppen aktuális Decadence Now! kiállításával. Utóbbi helyszínre a belepés 18 év alatt nem ajánlott, ám a pozsonyi tárlat ennek ellenpólusa. A Műértő cikke.